BTW-teruggave bij zonnepanelen - aanmelding

(vervolg van algemene informatie)

De aanmelding als BTW-ondernemer is niet ingewikkeld. U kunt dit uitbesteden aan uw accountant, maar dat kost uiteraard geld. U kunt dit ook zonder problemen zelf regelen.
De Belastingdienst heeft daarvoor een standaard-formulier, dat u met de computer kunt invullen. Daarna is het een kwestie van afdrukken, ondertekenen en verzenden.

U kunt dit formulier hier downloaden.

Na het invullen kunt u dit formulier opsturen naar uw belastingkantoor. Het juiste postadres dat bij uw gemeente hoort kunt u vinden op www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/gvk 

U krijgt vervolgens een BTW-aangifte toegezonden.

Daarbij vult u bij rubriek 1a de verschuldigde BTW in, afhankelijk van de capaciteit van de zonnepanelen, volgens onderstaande tabel:

Opwekvermogen in Wattpiek per jaar Forfait            
0-1000 € 20
1001-2000 € 40
2001-3000 € 60
3001-4000 € 80
4001-5000 € 100


Bij rubriek 5b van de BTW-aangifte vult u de door u betaalde BTW bij aanschaf van de zonnepanelen in. Deze bedragen trekt u van elkaar af, en het saldo vult u in bij "Totaal terug te vragen".
Daarna kunt u de BTW-aangifte naar uw belastingkantoor verzenden.

Tegelijkertijd kunt u de Belastingdienst verzoeken om ontheffing van uw administratieve verplichtingen, waardoor u in de toekomst geen aangifte meer hoeft te doen. Dat kan eenvoudig met een kort briefje.
De Vereniging Eigen Huis heeft daartoe een voorbeeld opgesteld. Deze kan u hier bekijken.


WIJ BIEDEN U DEZE INFORMATIE GRATIS AAN. WIJ WIJZEN U ER WEL OP DAT HET GEBRUIK HIERVAN VOOR EIGEN RISICO IS, EN DAT WE GEEN AANSPRAKELIJKHEID AANVAARDEN VOOR EVENTUELE ONJUISTHEDEN OF ONVOLKOMENHEDEN IN DEZE INFORMATIE.

 

 

 

Heeft u advies nodig ?

  (0321) 339930


 Terugbelverzoek


  Maak een afspraak

Zoeken binnen de website